سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ یک از نیازهای کوچک خود را حقیرمشمارید ؛ زیرا محبوب ترین مؤمنان نزد خداوند متعال ، کسی است که بیشتر از همه از او درخواست می کند . [امام باقر علیه السلام]
 
پنج شنبه 86 بهمن 18 , ساعت 8:40 صبح
  
 
 
دکتر  فیروز نادری
 
 
مطمئنأ هر ایرانی نام "دکتر فیروز نادری" را شنیده  ، شخصی که یکی از بزرگترین اشخاص نام آور مقیم خارج از کشور که در زمینه علوم فضایی و ناسا یک شخص بسیار معروف و شناخته شده برای دنیا میباشد ، مدیریت وی در پروژه مریخ و موفقیت وی در هدایت این پروژه  ماه ها جزو مهمترین اخبار شبکه های خبری جهان بود ....شخصی که بالاترین نشان ناسا را دریافت میکند و موثرترین فرد سال ایالات متحده معرفی میشود. شخصی ایرانی که بزرگتر از وی در دنیای علوم نداریم ....
 
 
 
دکتر فیروز نادری در  سال  1325 در شهر شیراز به دنیا آمد  ، تحصیلات  ابتدایی خود را در شیراز  و دوره متوسطه را در  دبیرستان اندیشه تهران به اتمام رساند سپس  در سال 1964 به آمریکا رفت  و پس  از  تحصیلات  کارشناسی و کارشناسی ارشد در  رشته مهندسی برق ،در سال 1976  تحصیلات  دکترای خود را در رشته مهندسی  الکترونیک  به پایان  رساند
 
فیروز  نادری پس از اتمام تحصیلات خود در سال  1976 به وطن باز می گردد و فعالیت خود را در مرکز  سنجش از دور ایران در  تهران آغاز می کند و پس  از دو الی سه  سال  فعالیت در ایران به دلیل نبود امکانات  مورد  نیازش برای  بسط  تحقیقات و پژوهش هایش  کشور را به مقصد آمریکا ترک می کند و در سال  1979، یعنی  حدود  29 سال  پیش فعالیت  خود  را  در ناسا  آغاز می کند.
 
او در این مدت  مشاغل  فنی و مدیریتی  متعددی  را در زمینه ماهواره های مخابراتی  متحرک ، رادارهای سنجش  از دور  اقیانوسی ، رصد خانه های تحقیقاتی  اختر فیزیک و اکتشاف  مریخ  و سایر اجرام  منظومه شمسی بر  عهده  داشت .
 
نادری  علاوه بر اینکه مدیریت طرح سرمنشاء را برای جستجوی سیارات فراخورشیدی بر  عهده داشت ، مدیریت آزمونهای علمی پروازهای فضایی را که وظیفه اصلی اش رصد و  بررسی بادهای زمین از جو بود را نیز بر عهده داشت.
 
 
اوج موفقیت دکتر نادری در مدیریت پروژه مریخ و هدایت مریخ نوردهای روح و فرصت بود ، پروژه ای که اگر دکتر نادری نبود شاید تا سال ها و حتی ده ها سال آینده نیز ناسا موفق به اتمام رساندن آن نمیشد.
 
 نادری از سال ???? مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. وی در سال ???? به "جی پی ال" پیوست و به عنوان مدیر آزمایشات پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق سنج ناسا به کار پرداخت. علاوه بر اینها وی در مرکز مدیریت ناسا، سرپرستی برنامه فناوری ارتباطات پیشرفته ماهواره‌ای را بر عهده داشت و در "جی پی ال" نیز مدیر برنامه ماهواره‌های متحرک بود.
 
در سال 2000 میلادی دانشمندان بزرگ ناسا پس از دو بار ناکامی در هدایت و مدیریت پروژه اکتشافی مریخ ، و تحمل زیان های میلیارد دلاری تصمیم میگیرند که این پروژه نا موفق را متوقف کنند اما راه کار ها و جدیت دکتر نادری باعث میشود که ناسا مدیریت این پروژه را به دکتر نادری واگذار کند و مجدد میلیون ها دلار هزینه کند .دکتر نادری با قبول این سمت باید تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه ریزی کند.
 
دکتر نادری و دیگر دانشمندان ناسا پس از چند سال تلاش و آماده کردن مریخ نوردهای جدید ، تصمیم به عملی کردن پروژه اشان یعنی نشاندن وهدایت مریخ نوردهای روح و فرصت بر روی کره مریخ میکنند .
 
این پروژه البته چندان هم راحت نبود چرا که امکان نابودی " ماشین های مریخ نورد  روح و فرصت " در حین پرواز به سوی مریخ و همچنین فرود آن وجود داشت ( بیاد دارم در این مقطع تمام تلویزیون های خبری دنیا با اضطراب و نگرانی زمان فرود این مریخ نشین را دنبال میکردند چرا که ممکن بود با اشتباهاتی که رخ دهد و یا اتفاقات پیش بینی نشده این مریخ نورد ها با کوه ها برخورد و یا در گودال های بسیار عمیقی که در مریخ هستند فرود آید و یا اتفاقات زیاد دیگر ، که یعنی شکست این پروژه اما با نشستن این مریخ نشین تمام شبکه های خبری سریع این خبر را پوشش دادند ، در عکس زیر هم خوشحالی بزرگترین دانشمندان ناسا را میتوانید در این لحظه ببینید )
 
 
شخص سمت چپ با پیراهن قرمز ، رئیس کل ناسا میباشد
 
نادری در توصیف موفقیت پروژه اش میگوید :  دو شبی که ما به وسیله ی روح و فرصت بر روی مریخ فرود آمدیم و نیز زمانی که از آشیانه ی خود خارج شدند، به عنوان یکی از بهترین لحظات زندگی ام برای همیشه در ذهنم باقی است. مریخ نورد روح و فرصت تا کنون تحولی در اکتشافات مریخ به وجود آورده اند. شاید تجربه ی ناسا در ماموریت رهیاب مریخ باعث شد تا عمر روح و فرصت را 90 روز تخمین بزند ولی پس از اتمام 90 روز اخلالی در مریخ نوردها حس نمی شد و ناسا 5 ماه دیگر ماموریت آنها را تمدید کرد و اخیرا نیز بازهم ماموریت آنها 7 ماه تمدید شد.
 
 
دکتر نادری در این پروژه از همکاری 4 دانشمند بزرگ ایرانی دیگر هم سود میبرده که یکی از آنها دکتر بهزاد رئوفی بوده .
 
وی پس از موفقیت در مدیریت این پروژه ترفیع درجه میگیرد و هم اکنون معاون آزمایشگاه پیشرانش جت ، مدیر ارشد برنامه های راهبردی "جی پی ال" ناسا و مدیر پژوهش های کل منظونه شمسی  میباشد. وی در همین سال ( 2004 ) موفق به دریافت بالاترین نشان ناسا و موثرترین فرد سال آمریکا شناخته میشود.
 
 
دکتر نادری  اعتقاد  دارد  که حیات  به کره زمین  محدود  نمی شود و اعتقاد به حیات در خارج از منظومه شمسی دارد . وی میگوید : من مطمئن هستم که حیات به کره زمین محدود نمیشود و در داخل منظومه شمسی احتمال حیات در مریخ و یکی از اقمار مشتری به نام اروپا زیاد است . وی میگوید : اکتشافات ما نشان میدهد که در زمان حال یا باستان در کره مریخ آب مایع وجود دارد و یا داشته و همین اکتشافات احتمال وجود حیات را زیاد میکند.
 
دکتر نادری میگوید : البته در منظومه شمسی حیات بصورت کره زمین نیست بلکه اگر حیاتی باشد بصورت تک سلولی یا چند سلولی خواهد بود.
 
مدیریت   نادری  در ماموریت های  مریخ  در حالی  با موفقیت  فراوان  و  غیر قابل   تصور  روبرو بوده است  که ناسا  و شوروی  سابق  از  40  سال  پیش می خواستند  به مریخ  بروند. اما  بیش  از  دو سوم ماموریت ها به دلیل  دشواریهای بسِار  زیاد آن  با  شکست   مواجه  شده  بود  و در سال  2001 او و تیم  تحت  مدیریتش موفق  شدند "مدار گرد " اودیسه  را به مدار  مریخ بفرستند  و مریخ نورد  روح را در  سطح  مریخ  فرود  بیاورند و مریخ  نورد دو قلوی آن به نام   فرصت  هم  پنجم  بهمن  ماه  سال  2004  در مریخ  بر زمین  نشست و حالا  زمینی ها می  توانند  هر دو  سال یکبار به مریخ  بروند و در سال 2015  نمونه هایی از این  سیاره  را به  زمین  بیاورند.
 
نادری معتقد هست که تا سال 2030 سفر به مریخ امکان پذیر نخواهد بود اما معتقد هست که تا سال 2015 میتواند انسان در ماه زندگی کند.
 
بزرگ‌ترین افتخار نادری دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا " مدال خدمت برجسته "  و انتخاب وی به عنوان موثرترین فرد سال در ایالات متحده است .
 
 
دکتر فیروز نادری قرار بود که در ایران حضور به هم رساند اما مشکلات  کاری وی باعث شد که سفر خود به ایران را به تعویق بیندازد ، متن دکتر فیروز نادری و پوزش وی از تأخیر در ورود به ایران این چنین است :
 
پس از 28 سال، با شور و اشتیاقی فراوان در آستانه سفری به کشورم قرار داشتم تا نه تنها با خانواده ام و شهر و کشورم دیدار کنم بلکه بتوانم با جوانان کشورم و سازمانهای علمی پیشرو در تهران و شیراز به گفتگو بنشینم.

در این مدت واکنشها و لطف مردمی که به نوعی مخاطبان سفر من به شمار می رفتند و به ویژه دانش جویان ، اساتید دانشگاه، و اصحاب رسانه مرا در بر گرفت .
 
با وجود این زندگی همواره آنگونه که ما می خواهیم به پیش نمی رود. رخ دادن اتفاقی که در حوزه مسولیتی من قرار داشت ( و در باره یکی از کاوشگرهای عازم سیاره مریخ بود) ، مرا ناچار به حضور مستقیم در لس انجلس و در نتیجه لغو سفرم به ایران  کرد.
 
من مایلم در این فرصت از جمعی که وقت با ارزششان را صرف برنامه ریزی و هماهنگی این سفر کردند تشکر و قدردانی کنم به ویژه از پرفسور وفایی ار دانشگاه صنعتی شریف، پرفسور مدرس از دانشگاه تهران و پرفسور ریاضی و پرفسور براتی از دانشگاه شیراز. همچنین مایلم سپاسگزاری خود را ازگروهی از روزنامه نگاران علمی بسیار خوب کشور  ابراز کنم .

 
 
امیدواریم که ورود دکتر فیروز نادری ، باشکوه و در خور حضور برترین شخص  ایرانی در جهان باشد ....
 
به امید اینکه روزی تعداد دانشمندان و افتخار آفرینان ایران بیشتر و بیشتر شود .
 
در این ایمیل سعی شده بود که مطالب به زبان ساده بیان شود و همچنین جامع و روشن باشد
 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ