سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن، بر آن که با او دشمنی می ورزد، ستم نمی کند و در راه آن که دوستش دارد، دست به گناه نمی زند . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 86 دی 12 , ساعت 9:50 صبح
شاهکار فیلترینگ!
 

قضیه فیلترینگ در کشور ما، از همه حواشی و جاروجنجالش که بگذریم، و از اینکه گاه‌ و بیگاه نام کشورمان را در لیست‌های سیاه و ناخوشایند می‌گنجاند و چند صباحی به خوراک رسانه‌ای جهانی بدل می‌کند هم صرف‌نظر کنیم، یک ویژگی بی‌مثال دارد: A«هیچکس مسئولیتش را بر عهده نمی‌گیردA»، یا به سخن بهتر A«کسی از آن دفاع جانانه نمی‌کند.A»

البته از سخنان و مدعیات کلی در می‌گذرم، از این که اصل فیلترینگ کم یا زیاد بالاخره قابل نفی نیست و هر سرزمینی فیلتر خودش را دارد و امثال این استدلال‌ها. در این حرفی ندارم و اساسا اصل لزوم وجود فیلترینگ موضوع صحبتم نیست و به گمانم از آن نظرگاه هم نمی‌توان به جایی رسید.
موضوع مورد نظرم سازوکار و تشکیلات فیلترینگ فعلی است.

واقعیت این است که اگر بنا می‌بود برای اجرای امر مهم فیلترینگ سایت‌های اینترنتی به دنبال مکانیزم و روش اجرای مناسبی بگردیم، حتما جواب‌های بهتری می‌شد پیدا کرد، روشی که در عین رفع دغدغه‌های مهم حاکمیتی، -و آنچه منافع ملی‌اش می‌نامیم- راه را بر هر گونه تفسیر شخصی و نیز نابسامانی بی‌حساب‌وکتاب ببندد.-

دست‌کم روشی تجویز می‌شد که A«مسئولA» و پاسخگوی مشخصی داشته باشد.
مگر می‌توان سازوکاری را برای موضوع حساسی مانند فیلترینگ پیشنهاد کرد که سهو و اشتباه به راحتی در آن نفوذ کند (از سلیقه شخصی و تنگ‌نظری که در می‌گذریم) و بعد در دنیا علیه کشور جنجال به پا کند ولی نتوان مسئولی و یا نهاد مسئولی را خطاب قرار داده بازخواست کرد؟ نه توسط مجلس و نه توسط هیچ دستگاه نظارتی دیگر!
این مکانیزم نبوغ‌آمیز از کجا نشات گرفت؟

چنانچه بخواهم صادقانه بگویم، معتقدم اگر در شرایط جاری دولت فعلی قصد تمهید سازوکار فیلترینگ برای نخستین بار را داشت، با احتیاط بیشتری عمل می‌کرد و به طرف این سازوکار نبوغ‌آمیز نمی‌رفت!
این از عجایب دولت سید محمد خاتمی بود، و از شاهکارهای فراموش نشدنی جهانگرد!

 

وب سایت های کانال های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران هک شد!

 

تیم امنیتی دلتا در تازه ترین عملیات نفوذ هشداری خود اقدام به نفوذ به سرور ویندوز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نمود.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، این تیم کلیه سایتهای کانال های 1,2,3,4,5 را مورد حمله قرار داد. ظاهرا هیچگونه تخزیبی بر روی هاست ها انجام نشده و تنها صفحه ای بنام delta.html در هاست ها اپلود شده که نشان از دسترسی کامل به سرور است. به گزارش این تیم، این حمله توسط اقای د .جوانبخت D_7j انجام شده است، که هدف از نفوذ نیز در وب سایت ها ی هک شده مطرح گردیده است .
 

کوچکترین هارددیسک جهان به نمایش گذاشته شد
 

هارددرایوی که با اندازه‌ی ‌12 در ‌18 در ‌8/1 میلی‌متر به سختی به اندازه ناخن انگشت بوده و کوچک‌ترین درایو ‌SSD جهان محسوب می‌شود، از سوی اینتل طراحی شد.

هارد دیسک Z-P140 در ظرفیت‌های دو و چهار گیگابایتی ساخته شده اما در آینده تا ‌16 گیگابایت نیز توسعه خواهد یافت.

اینتل قصد دارد این تراشه‌ی جدید را در دستگاه‌های اینترنتی قابل حمل به کار ببرد که معمولا به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند.

این هارد دریسک کوچک که از سرعت خواندن ‌40 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ‌30 مگابایت بر ثانیه برخوردار است در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس به نمایش درخواهد آمد.
 

حفره‌ی امنیتی نوار ابزار گوگل در را برروی مجرمان اینترنتی گشود
 

گوگل در تلاش برای ترمیم ایرادی در نوار ابزار گوگل است که به مجرمان اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران را به سرقت برده یا نرم‌افزار مخرب را برروی یک سیستم نصب کنند.

 بنا بر اظهار یک کارشناس امنیتی، ایراد امنیتی نوار ابزار گوگل با مکانیسمی مرتبط است که این برنامه برای افزودن دکمه‌های جدید در مرورگر از آن استفاده می‌کند.

از آنجا که این نوار ابزار هنگامی که دکمه‌ها در آن نصب می‌شوند آن‌ها را درست چک نمی‌کند، یک هکر می‌تواند دکمه‌هایی را در آن نصب کند که به نظر می‌آید از یک سایت معتبر دانلود شده است و به این ترتیب یک هکر می‌تواند فایل‌های مخرب را دانلود کرده و یا علیه قربانیان خود حملات فیشینگ انجام دهند.

بنا بر به توضیح این کارشناس، انجام حمله‌ی هکرها با استفاده از این حفره، نیازمند مراحل زیادی است.در ابتدا کاربر برای کلیک برروی لینک وبی که در یک پنجره ظاهر شده و از کاربر تقاضا می‌کند یک دکمه سفارشی در نوار ابزار خود نصب کند فریب داده می‌شود سپس با نصب دکمه در نوار ابزار، قربانی برروی آن کلیک خواهد کرد و سرانجام موافقت می‌کند که فایل قابل اجرایی را دانلود و اجرا کنند که درنتیجه نرم‌افزار مخرب را نصب خواهد کرد.
 

غول‌های فن‌آوری برای طراحی تراشه متحد شدند
 

هفت تراشه‌ساز بزرگ جهان برای ساخت تراشه‌ها با ترانزیستورهایی در کوچک‌ترین حد ممکن با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، سامسونگ، چارترد، توشیبا، آی بی ام، AMD ،Infineon و Freescale برای کاهش هزینه‌های طراحی تراشه با هم متحد می‌شوند.

هرچند اینتل، بزرگ‌ترین فراهم کننده‌ی تراشه‌ی جهان برای صنعت رایانه، جزء این گروه نیست اما یکی از مقامات این شرکت اظهار کرد با وجود هزینه‌ی فوق‌العاده زیاد طراحی تراشه، اینتل می‌تواند به تنهایی بر روی این مساله کار کند.

بر اساس این گزارش تراشه‌سازان قصد دارند با همکاری یکدیگر، تراشه‌هایی بسازند که ترانزیستورهای آن‌ها 32 میلیاردم یک متر پهنا داشته باشند.

وجود ترانزیستورهای بیشتر در یک تراشه به معنای قدرت پردازش بیشتر است اما روند طراحی چنین تراشه‌هایی فوق‌العاده پر هزینه است.

تراشه‌هایی که با فن‌آوری 32 نانومتر ساخته می‌شوند می‌توانند بیش از یک میلیارد ترانزیستور را در خود جای دهند؛ تراشه‌های این گروه می‌تواند در همه چیز، از حافظه‌ی رایانه و کارت‌های گرافیکی گرفته تا تلویزیون و کنسول بازی به‌کار رود.

این هفت شرکت موافقت کرده‌اند که تا پایان سال 2010 برای طراحی، ساخت و تولید تراشه‌ها با استفاده از مدارهای ریز با هم همکاری کنند.
 

هک سایت انتخابات مجلس هشتم توسط یکی از دلسوزان جمهوری اسلامی!
 

در حالی که موضوع رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات مجلس هشتم، یکی از موارد اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان بود، طراحی بسیار ضعیف سایت آماده شده به این منظور، انتقادات گسترده صاحب‌نظران IT را به دنبال داشت. احتمالا زمانی که صرف آرایش جوانهای خوش‌تیپ تبلیغ شده، خیلی بیشتر از زمانی است که صرف طراحی کل این سایت شده ‌است!
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از تابناک، سایت majles8.com که از سوی وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات مجلس هشتم طراحی شده بود، هک شد.
در حالی که موضوع رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات مجلس هشتم، یکی از موارد اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان بود، طراحی بسیار ضعیف سایت آماده شده به این منظور، انتقادات گسترده صاحب‌نظران IT را به دنبال داشت. با این حال، وزارت کشور با پخش تیزرهای تلویزیونی و اعلام مسابقه، تلاش کرد مردم را به شرکت در برنامه این سایت تحریک کند و بیش از صد قطعه انواع سکه بهار آزادی جایزه داد، اما روز گذشته، این سایت ضعیف هک شد. هرچند هنوز دامنه ir آن فعال است.این در حالی است که تا کنون کلیه تبلیغات درباره دامنه http://www.majles8.com بود.
به نظر می‌رسد شخصی که این سایت را هک کرده، از دلسوزان جمهوری اسلامی بوده، چراکه اگر این سایت در زمان حساسی چون انتخابات مورد حمله اینترنتی قرار می‌گرفت، تبعات سنگینی داشت.

اصرار وزارت کشور بر برگزاری رایانه‌ای انتخابات، امری پسندیده است، اما باید برای این کار از برنامه‌نویسان خبره استفاده کرد که خوشبختانه تعدادشان در کشورمان کم نیست!

 

AMD تراشه چهار هسته ای جدیدی عرضه می کند
 

شرکت AMD که برای فتح دنیای تراشه ها رقابت سنگینی با اینتل دارد، به تازگی پردازنده چهار هسته ای جدیدی عرضه کرده است.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، این پردازنده دارای چهارموتور است که همگی بر روی یک سطح سیلیکونی قرار داده شده اند و فعالیت همزمان آنها قدرت پردازش رایانه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد .
این پردازنده موسوم به Phenom برای رایانه های شخصی طراحی شده است. اینتل یک سال پیش اولین تراشه چهار هسته ای خود برای رایانه های شخصی راعرضه کرده بود.
گفتنی است پس از عرضه این تراشه ارزش سهام این شرکت 3.8 درصد افزایش یافته است.

 

حافظه‌ی فلش ‌USB با سطح آیینه‌یی عرضه شد
 

یک حافظه‌ی فلش با سطح آیینه‌یی و چهار گیگابایت ظرفیت از سوی یک شرکت آسیایی عرضه شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، شرکت کره‌ی جنوبی TwinMos به منظور جذب خریداران، ‌حافظه فلش Mobile Disk p1 خود را با یک سطح آیینه‌یی و شش چراغ LED رنگی چشمک زن عرضه کرده است.

این حافظه از انتقال داده‌ی پرسرعت USB.2.D و سیستم‌های عامل ویندوز 2000، اکس پی، ویستا و شماری از نسخه‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند.

این فلش همچنین به‌جای داشتن سرپوشی که ممکن به راحتی گم شود دارای اتصال USB کشویی است.

یک بازی اینترنتی برای مردم فقیر غذا تهیه می‌کند
 

یک بازی اینترنتی که برنج رایگان نام دارد، واژگان شرکت‌کنندگان را آزمایش کرده و برای هر کلیک برروی پاسخ درست برای خرید ده دانه‌ی برنج پول اهدا می‌کند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، طبق اعلام سازمان برنامه‌ی غذایی جهانی (‌WFP) وابسته به سازمان ملل، این بازی اینترنتی تاکنون برای سیر کردن 50 هزار نفر برای یک روز برنج فراهم کرده است.

شرکت‌هایی که در وب‌سایت این بازی تبلیغ می‌کنند پول را برای خرید و توزیع برنج در اختیار WFP قرار می‌دهند.

بازی A«برنج رایگانA» از اول ماه اکتبر به اینترنت رفته و اکنون یک میلیارد دانه برنج از طریق این بازی برای مردم فقیر فراهم شده است که برای سیر کردن شکم 50 هزار نفر برای یک روز کافی است.

 

معاون مایکروسافت : گوگل عددی نیست !
 

استیو بالمر معاون بیل گیتس در شرکت مایکروسافت که به خاطر اظهارنظرهای جنجالیش شهرت دارد، در حاشیه حضور هفته قبل در ژاپن به مناسبت افتتاح سرویس های ویژه Live این شرکت فرصت را برای متلک پرانی بر ضد گوگل مناسب دیده و به شوخی گفته : گوگل عددی نیست!

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، وی که همیشه با سوالاتی در مورد نگرانی احتمالی مایکروسافت از پیشرفت های گوگل مواجه است تاکید کرده : ما در این مورد نگرانی نداریم!
بالمر در ژاپن تصریح کرده که سرویس Live Search مایکروسافت که امکان استفاده از خدمات IM, e-mail ، به اشتراک گذاری عکس و غیره را فراهم می آورد روزی یاهو و گوگل را به زیر خواهد کشید!
او همچنین گفته اگر چه گوگل دنیای جستجوی تحت وب را در اختیار دارد، اما وب یک کیک بسیار بزرگ است که خدمات جستجو بخش کوچکی از آن را شامل می شود.
اظهارات بالمر در شرایطی عنوان می شود که منتقدان مایکروسافت معتقدند این شرکت موفقیت چندانی در زمینه آنلاین کردن خدمات و نرم افزارهای سنتی خود به دست نیاورده است.

 

پلی‌استیشن 3 صاحب سرویس امنیتی شد
 

اولین سرویس امنیتی یک دستگاه بازی خانگی برای پلی استیشن 3 راه‌اندازی شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، ‌سرویس تراند میکرو وب سکوریتی برای پلی‌استیشن 3 تا پایان ماه آوریل سال 2008 رایگان خواهد بود.

این سیستم ویژه‌ی پلی‌استیشن 3 طراحی شده است و در ساخت آن از فن‌آوری فیلترینگ URL شرکت تراند میکرو استفاده شده است؛ با استفاده از این سرویس کاربران این کنسول بازی به هنگام گشت وگذار در اینترنت امنیت بیشتری خواهند داشت.

بر اساس این گزارش دستگاه‌های بازی خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت به رشد خود ادامه می‌دهند و از این رو انتظار می‌رود گشت و گذار در اینترنت از طریق کنسول بازی محبوب‌تر و متداول‌تر شود و کاربران پلی استیشن با رشد این گرایش ممکن است به هدف عمده وب‌سایت‌های مخرب تبدیل شود یا قربانی مجرمان اینترنتی شوند که مبادلات مالی مانند خرید و انجام امور بانکی را مورد هدف قرار می‌دهند.

برای استفاده از این سرویس کاربران پلی استیشن 3 با رفتن به مرورگر کنسول خود،‌ انتخاب گزینه ابزار و سپس انتخاب تراند میکرو سکوریتی برای پلی استیشن 3، وب‌سایت‌هایی را که در دسته‌های ویژه‌ای طبقه بندی شده‌اند مسدود کنند.

 

محکومیت یک هکر در لس آنجلس
 

یک مشاور امنیت رایانه در شهر لس آنجلس آمریکا به نصب برنامه های نرم افزاری آلوده بر روی رایانه های مختلف متهم شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، هدف وی از این کار دسترسی به اطلاعات این رایانه ها از راه دور و سرقت اطلاعات حیاتی آنها به منظور سواستفاده های مالی بوده است. با توجه به محکومیت قطعی، وی به 4 سال زندان محکوم شده است.
بر اساس براوردها این مجرم به بیش از 250 هزار رایانه به طور غیرمجاز دسترسی داشته و از اطلاعات ذخیره شده در آنها سواستفاده کرده است.
وی تا یک هفته فرصت فرجاو خواهی دارد . در صورت شکست باید 1.75 میلیون دلار غرامت هم بپردازد.
این هکر اتهامات ثابت نشده ای دیگری هم دارد که اثبات آنها موجب زندانی شدن او تا 60 سال خواهد شد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ